Šroubové spoje:mazání - utahovací moment - napětí ve spoji
- 935Baby
- user
- Příspěvky: 2333
- Registrován: 27.09.2004, 17:33
- Bydliště: Rakovnicko
- Kontaktovat uživatele:
Šroubové spoje:mazání - utahovací moment - napětí ve spoji
Včera jsem vedl s kolegou debatu na téma - jak mazání závitu ovlivňuje napětí ve šoubovém spoji.
Pointa z debaty co jseme vedli s kolegou je, že pokud se při montáži má závit šroubového spoje mazat, tak by to mělo být uvedeno v servisním manuálu - pokud není uvedeno, tak by se mazat nemělo. Při daném utahovacím momentu by mělo být i specifikováno to zda a čím se má šroubový spoj při montáži mazat.
Jak mazání ovlivňuje napětí ve šroubovém spoji? Utahneme šroubový spoj stejným utahovacím momentem, jednou závit namažeme a jednou ne. K čemu dojde? Změníme tření šroubového spoje a následkem toho při stejném utahovacím momentu bude namazaný šroubový spoj mít větší "přítlačnou sílu" a s tím souvisí to že ve šroubu bude větší napětí v tahu - šroub se muže natáhnout (např. natažené štefty na kolech - tam to mnohdy je způsobeno velkým utahovacím momentem ale myslím si že mozná i mazáním závitu)
Například šrouby pro utažení hlavy motoru
- v manuálu pro S13 je vyloženo psáno že se mají namazat olejem před montáží
Například štefty pro utažení kol
- v manuálu není zmínka o tom že by se měli mazat
Jaký na to máte názor? Mažete např. šrouby kol? Já je namazané mám měděnou pastou ale po včerejšku si teda vůbec nejsem jistý zda je to OK.
Pointa z debaty co jseme vedli s kolegou je, že pokud se při montáži má závit šroubového spoje mazat, tak by to mělo být uvedeno v servisním manuálu - pokud není uvedeno, tak by se mazat nemělo. Při daném utahovacím momentu by mělo být i specifikováno to zda a čím se má šroubový spoj při montáži mazat.
Jak mazání ovlivňuje napětí ve šroubovém spoji? Utahneme šroubový spoj stejným utahovacím momentem, jednou závit namažeme a jednou ne. K čemu dojde? Změníme tření šroubového spoje a následkem toho při stejném utahovacím momentu bude namazaný šroubový spoj mít větší "přítlačnou sílu" a s tím souvisí to že ve šroubu bude větší napětí v tahu - šroub se muže natáhnout (např. natažené štefty na kolech - tam to mnohdy je způsobeno velkým utahovacím momentem ale myslím si že mozná i mazáním závitu)
Například šrouby pro utažení hlavy motoru
- v manuálu pro S13 je vyloženo psáno že se mají namazat olejem před montáží
Například štefty pro utažení kol
- v manuálu není zmínka o tom že by se měli mazat
Jaký na to máte názor? Mažete např. šrouby kol? Já je namazané mám měděnou pastou ale po včerejšku si teda vůbec nejsem jistý zda je to OK.
„ At the begining I looked around and could not find quite a car I dreamed off. Small light-weight sports car which used power efficiently. So I decided to build it by myself“ Ferry Porsche
Re: Šroubové spoje:mazání - utahovací moment - napětí ve spo
No nevim, v zavitu mas vuli dost velkou na to aby se tam vesel olej (pokud nemas slepou diru a nenalejes ji plnou pred montazi sroubu ) Spis bych ale mel obavy o to ze s namazanim zavitu klesne trci sila a snadnejc se muze povolit. Proto sem srouby v 99% nemazal
Re: Šroubové spoje:mazání - utahovací moment - napětí ve spo
Osetrene spoje maji trosku mensi tendenci zareznout dohromady.
It is better to live dangerously for 34 years than to be bored for 84 years. (Adelaide Siffert)
On the 7th day GOD created the RWD car just for fun!!
(O)=(O)/ 200SX . \(O)=(O)
Nippon Sangyo 200SX RS133
On the 7th day GOD created the RWD car just for fun!!
(O)=(O)/ 200SX . \(O)=(O)
Nippon Sangyo 200SX RS133
Re: Šroubové spoje:mazání - utahovací moment - napětí ve spo
To jo. Zas kdyz zareznou tak se nepovoli kdyz to clovek nepotrebuje Ale vetsinou ani kdyz to potrebuje
Re: Šroubové spoje:mazání - utahovací moment - napětí ve spo
Vtsi treni je stejne pod hlavou sroubu nez v zavitu. Pokud maznes jen zavit tak to nevidim jako problem. Pripadne mame pojistne podlozky.
It is better to live dangerously for 34 years than to be bored for 84 years. (Adelaide Siffert)
On the 7th day GOD created the RWD car just for fun!!
(O)=(O)/ 200SX . \(O)=(O)
Nippon Sangyo 200SX RS133
On the 7th day GOD created the RWD car just for fun!!
(O)=(O)/ 200SX . \(O)=(O)
Nippon Sangyo 200SX RS133
Re: Šroubové spoje:mazání - utahovací moment - napětí ve spo
s tim vetsim trenim nevim, spocitej si plochu hlavy a zavitu. Urcite v tom taky bude naka souvislost ale na jitso nevim
- Fizzbiker
- user
- Příspěvky: 3406
- Registrován: 14.01.2010, 18:29
- Bydliště: cca Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Šroubové spoje:mazání - utahovací moment - napětí ve spo
pri skladani novych dilu je to jine nez pro sroubovani rezaveho sroubu muj nazor je takovy ze mazat ano ale s rozumem (par vyjimek mam napriklad sroub suvně prochazejici litinou mažu co to dá (např šrouby tlumič+těhlice) utahovat jednoznačně s citem i při daných hodnotach uvažovat a ne se striktne držet čísla, zas připad od připadu.
zavěrem mazat, kvalitně a přiměřeně při utzahovani použivat hlavu.
zrovna štefty na kolech mažu mam svuj "kalibrovaný" klíč v 99% utahuju rukou, jeste jsem nenatahl ani jeden.
zavěrem mazat, kvalitně a přiměřeně při utzahovani použivat hlavu.
zrovna štefty na kolech mažu mam svuj "kalibrovaný" klíč v 99% utahuju rukou, jeste jsem nenatahl ani jeden.
- blázen
- user
- Příspěvky: 12264
- Registrován: 19.03.2005, 17:57
- Bydliště: Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Šroubové spoje:mazání - utahovací moment - napětí ve spo
čisté šrouby nemažu
superb 2004 1,9tdi chiped.. brzy k prodeji..
na dvoukilo seženu vše,vlastně skoro vše :-k
prodej ND nissan sunny 1,8gti B12
GO motorů CA18DET etc..
kontaktovat:736460675 0-24hod
na dvoukilo seženu vše,vlastně skoro vše :-k
prodej ND nissan sunny 1,8gti B12
GO motorů CA18DET etc..
kontaktovat:736460675 0-24hod
Re: Šroubové spoje:mazání - utahovací moment - napětí ve spo
nemyslím,že bys měl v rukou sílu natáhnout šroub kola a pokud se ti to zdařilo,tak ti chtěl říci že je už od narození nemocný...935Baby píše:Včera jsem vedl s kolegou debatu na téma - jak mazání závitu ovlivňuje napětí ve šoubovém spoji.
Pointa z debaty co jseme vedli s kolegou je, že pokud se při montáži má závit šroubového spoje mazat, tak by to mělo být uvedeno v servisním manuálu - pokud není uvedeno, tak by se mazat nemělo. Při daném utahovacím momentu by mělo být i specifikováno to zda a čím se má šroubový spoj při montáži mazat.
Jak mazání ovlivňuje napětí ve šroubovém spoji? Utahneme šroubový spoj stejným utahovacím momentem, jednou závit namažeme a jednou ne. K čemu dojde? Změníme tření šroubového spoje a následkem toho při stejném utahovacím momentu bude namazaný šroubový spoj mít větší "přítlačnou sílu" a s tím souvisí to že ve šroubu bude větší napětí v tahu - šroub se muže natáhnout (např. natažené štefty na kolech - tam to mnohdy je způsobeno velkým utahovacím momentem ale myslím si že mozná i mazáním závitu)
Například šrouby pro utažení hlavy motoru
- v manuálu pro S13 je vyloženo psáno že se mají namazat olejem před montáží
Například štefty pro utažení kol
- v manuálu není zmínka o tom že by se měli mazat
Jaký na to máte názor? Mažete např. šrouby kol? Já je namazané mám měděnou pastou ale po včerejšku si teda vůbec nejsem jistý zda je to OK.
Re: Šroubové spoje:mazání - utahovací moment - napětí ve spo
moment utahování šroubů je spíš o stoupání závitu a průměru závitu.Mazání je spíš o tření.Takže dle mého názoru nemůže mazání ovlivnit napětí ve spoji,ale jeho adhezi ano.
- 935Baby
- user
- Příspěvky: 2333
- Registrován: 27.09.2004, 17:33
- Bydliště: Rakovnicko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Šroubové spoje:mazání - utahovací moment - napětí ve spo
Zkus si stáhnout šroubem kulatou hliníkovou podložku, jednou nech šroub suchý a jednou ho namaž, utáhni stejným momentem, v obou případech porovnej tloušťku-deformaci podložky...smalldog píše:moment utahování šroubů je spíš o stoupání závitu a průměru závitu.Mazání je spíš o tření.Takže dle mého názoru nemůže mazání ovlivnit napětí ve spoji,ale jeho adhezi ano.
„ At the begining I looked around and could not find quite a car I dreamed off. Small light-weight sports car which used power efficiently. So I decided to build it by myself“ Ferry Porsche
Re: Šroubové spoje:mazání - utahovací moment - napětí ve spo
Kazdej at si to dela jak chce ja jsem pro mazat skoro vsechno nebo potom to povolit jsem akorad nastvanej . Jeste mam maly zkusenosti ,ale kdyz neco dobre dotahnes tak se mi nestalo ,aby se to povolilo . Jasny ze si nesmis namazat u kol treba sedlo matky ,ale jen zavit .
S14 r.v 1996 66tkm, P11GT,Daihatsu GTi ,Primastar, P11 prasivka diesel.
Pojištění vozidel, dovoz ze zahraníčí, servis JDM aut.
Levné autodíly
DGR podvozky : http://www.dgr-podvozky.cz
Pojištění vozidel, dovoz ze zahraníčí, servis JDM aut.
Levné autodíly
DGR podvozky : http://www.dgr-podvozky.cz
Re: Šroubové spoje:mazání - utahovací moment - napětí ve spo
Predpokladam spravne ze u namazanyho zavitu bude podlozka vic deformovana?935Baby píše:Zkus si stáhnout šroubem kulatou hliníkovou podložku, jednou nech šroub suchý a jednou ho namaž, utáhni stejným momentem, v obou případech porovnej tloušťku-deformaci podložky...
Mensi treni v zavitu-vetsi uhel dotazeni sroubu pri stejnym momentu-vetsi pnuti v sroubu
Re: Šroubové spoje:mazání - utahovací moment - napětí ve spo
pokud to jednou chcete povolit mažte
pokud to povolit nechcete, tak mažte dělat jinou práci
v podstatě i šroubové spoje, které nejsou označeny namazat, by na sobě měli mít olejový kluzný film (nemusí na tom olej plavat) takže vždy mazat, ne vždy topit v oleji nebo kyblu vazelíny, kolikrát stačí šroub poprášit grafitem pokud má být jak se říká nasucho, ale nikdy nešroubujte do zarezlé díry zarezlý šroub, popř nedávejte matku vypranou v techničáku na šroub vymáchaný v techničáku, jinak vám nebude stačit ani 400Nm bouchačka na další povolení
pokud to povolit nechcete, tak mažte dělat jinou práci
v podstatě i šroubové spoje, které nejsou označeny namazat, by na sobě měli mít olejový kluzný film (nemusí na tom olej plavat) takže vždy mazat, ne vždy topit v oleji nebo kyblu vazelíny, kolikrát stačí šroub poprášit grafitem pokud má být jak se říká nasucho, ale nikdy nešroubujte do zarezlé díry zarezlý šroub, popř nedávejte matku vypranou v techničáku na šroub vymáchaný v techničáku, jinak vám nebude stačit ani 400Nm bouchačka na další povolení
Re: Šroubové spoje:mazání - utahovací moment - napětí ve spo
Kentoya píše:pokud to jednou chcete povolit mažte
pokud to povolit nechcete, tak mažte dělat jinou práci
v podstatě i šroubové spoje, které nejsou označeny namazat, by na sobě měli mít olejový kluzný film (nemusí na tom olej plavat) takže vždy mazat, ne vždy topit v oleji nebo kyblu vazelíny, kolikrát stačí šroub poprášit grafitem pokud má být jak se říká nasucho, ale nikdy nešroubujte do zarezlé díry zarezlý šroub, popř nedávejte matku vypranou v techničáku na šroub vymáchaný v techničáku, jinak vám nebude stačit ani 400Nm bouchačka na další povolení
moe slova mazu vsechno pak sem akorat nasranej kdyz nekde zarezne sroub a nejde vydat namazu ho vzdy grafitkou a nikdy nebyl problem
CNC výpalky laser ,plasma a autogen