právě že kluzné, proč si myslíš že nedělali od začátku kuličkové či jehličkové ložiska do turba, protože až ted našli materiál který vydrží hodně a je skoro srovnatelný s kluzným ložiskem (samo že tam hrála roli teplota)blázen píše:tak roztoč kluzné na stejné otáčky jako kuličkové a uvidíš,co vydrží víc
proč ve všech strojích kde záleží na přesnosti se používají do dnes kluzná, no protože i po sto letech pokud se k nim chováš jak máš tak pojedou, pokud je tam dostatečný tlak oleje není co řešit
jen tak na zamyšlení proč zatím nikdo nepoužil jehličkové skládané ložiska na místo ojničních pánví, určitě ne proto že by to nešlo vyrobit a přitom některé ojniční pánve jsou měkké že bych je nehtem strhnul
prostě tohle mě naučila škola a i trochu praxe, ale třeba se materiály změnily, já se fakt nechci hádat
hlavní dvě nevýhody proč se všude nepoužívá kluzné uložení jsou, větší tření dané viskozitou oleje, a ne všude můžeš mít tlak oleje, (třeba silniční kolo)