street.racer píše:Takze panove... :-D
Hlavni keyword je trakce.
Ted si predstavte, ze jedete do prave zatacky.
-Pruziny na vnejsi strane (v tomto pripade na leve) se kvuli odstredive sile stlaci.
-Na pruziny na vnitrni strane (v tomto pripade na prave) ale pusobi opacna sila... Cili pokud by nebylo dostatecne predpeti (ktere se kolikrat nehodi na setup a zhorsuje pohodli), pruziny by tam v podstate jen tak navolno plavaly. Ale tyto helper springs, na kterych je normalne kdyz auto sedi na silnici predpeti, vyrovnavaji tuto "mezeru" a pomahaji aby pruziny stale fungovaly a tlaci vnitrni stranu k povrchu vozovky.
Shrnuto, k cemu je to dobre...
Zlepsi trakci na vnitrni strane a tim se zvysi rychlost prujezdu zatackou a do volantu prenese mnohem primejsi pocit trakce, ktera momentalne je na predni naprave.
Tyto helper spring se pouzivaji ve stavu ze jsou pri 1G (kdyz auto stojina kolech) zcela stlacene.
Samozrejme je tu i moznost tyto helper springs pouzit bez stlaceni, ale to se nedoporucuje, protoze...
Dejme tomu ze by tuhost helper spring byla K1, main spring K2 a soucet obou tuhosti K.
Na spocitani celkove tuhosti by se pouzilo 1/K=1/K1+K2.
V pripade kdybychom pouzili napr. 3kg/mm helper spring a 8kg/mm main spring, bude to
1/K=1/3+1/8=11/24 cili 24/11, tj. cca 2,18kg/mm. Coz je sice hezke, ze je to mekke a pohodle, ale v ten moment co se stlaci cely helper spring nadoraz (pri tehle mekkosti to neni nic tezkeho) se razem zmeni tuhost pruzin z na 8kg/mm, takze jizdni vlastnosti jsou fuc... To stejne plati o double spring rate springs.
otázka je jestli to je úplně pravda, jelikož s13 má velice slušný stabilizátor přední nápravy který působí velmi podobně tzn tlačí pružinu do sedla, je možné že se pletu a míchám hrušky s jablkama, ale podle mě je tento podvozek na jiný účel než na běžné ježdění a navíc mám trošku malé pochybnosti o tom, jestli je ta trakce natolik lepší např oproti apex popř kyb agx+teiny, upřímně i když jsem projel zatáčku co to šlo, těsně před hranicí utržení, nikdy jsem neměl pocit, že by druhá strana byla nad vozovkou, možná se pletu, možná jsem trouba, vážně tady v tom trošku plavu a nesnažím se dělat chytrého,
jinak někde v dalším příspěvku bylo něco o bezprašném prostředí, k tomu bych chtěl dodat jen tolik že to nemá vliv a to protože několik let jsem dělal ve strojařině a pokud jsou dodrženy základní normy prostředí pro výrobu, tak běžný prach v ovzduší nemá vliv na přesnost ani funkci, něco jiného je prach ze suchého broušení atd, to samé je s teplotou, +-2 stupně celsia, při těchto velikostech dílů taky nic neřeší, jelikož se rozměry zvětšují řádově v desetitisícinách, na které se bohužel v tomto odvětví nehraje, jelikož jen přesné a kompletní změření tyče tlumiče v desetitisícinách by pokrylo výrobní náklady