Stránka 2 z 3
Re: turbo a ihlickove loziska
Napsal: 13.10.2010, 18:12
od Kentoya
blázen píše:tak roztoč kluzné na stejné otáčky jako kuličkové a uvidíš,co vydrží víc
právě že kluzné, proč si myslíš že nedělali od začátku kuličkové či jehličkové ložiska do turba, protože až ted našli materiál který vydrží hodně a je skoro srovnatelný s kluzným ložiskem (samo že tam hrála roli teplota)
proč ve všech strojích kde záleží na přesnosti se používají do dnes kluzná, no protože i po sto letech pokud se k nim chováš jak máš tak pojedou, pokud je tam dostatečný tlak oleje není co řešit
jen tak na zamyšlení proč zatím nikdo nepoužil jehličkové skládané ložiska na místo ojničních pánví, určitě ne proto že by to nešlo vyrobit a přitom některé ojniční pánve jsou měkké že bych je nehtem strhnul
prostě tohle mě naučila škola a i trochu praxe, ale třeba se materiály změnily, já se fakt nechci hádat
hlavní dvě nevýhody proč se všude nepoužívá kluzné uložení jsou, větší tření dané viskozitou oleje, a ne všude můžeš mít tlak oleje, (třeba silniční kolo)
Re: turbo a ihlickove loziska
Napsal: 13.10.2010, 18:17
od blázen
já nejsem toho názoru, ale to je jedno...
jehličkové ložisko se na klikách používalo už před X desítkami let.. To že se používalo málo možná mělo svůj důvod..ale ty stroje kde byly,jezdí dodnes..
Re: turbo a ihlickove loziska
Napsal: 13.10.2010, 18:24
od Kentoya
blázen píše:já nejsem toho názoru, ale to je jedno...
jehličkové ložisko se na klikách používalo už před X desítkami let.. To že se používalo málo možná mělo svůj důvod..ale ty stroje kde byly,jezdí dodnes..
hádat se nechci, chtěl bych ale vidět podložené vyvrácení toho co jsem napsal
jinak na jaké klice a kde se to použilo -na kompresoru jsem to viděl, ale tam se nechtělo výrobci srát s olejočerpadlem a ten tlak je menší jak u spalováku - na motoru o tom nevím (což ale neznamená že se nepoužilo) a jaký měl ten motor výkon na šířku jehličky, jestli tři mrtvé koně proč ne
Re: turbo a ihlickove loziska
Napsal: 13.10.2010, 18:27
od blázen
Franto ty ostudo,jaké ložisko měla jawa.. na svých prdítkách
Re: turbo a ihlickove loziska
Napsal: 13.10.2010, 18:33
od Svobda
Kdyz vemu skutr gillera 125 tak ma taky jehlicky celkem to slape ,ale kdyz tam das kit 180 tak se novy loziska rozpadnou po dvou dnech a zacnou rachotit. Takze nic moc nevydrzi
Re: turbo a ihlickove loziska
Napsal: 13.10.2010, 18:35
od Kentoya
blázen píše:Franto ty ostudo,jaké ložisko měla jawa.. na svých prdítkách
ale to jsou tři mrtvé koně na váhu 200kilo, a pokud se nepletu bylo to jen na hlavním uložení a já psal o uložení ojničních pánví a tam to snad nebylo, ale v klidu, jako názor slušné, jen mě to nepřesvědčilo navíc když jsi zvýšil výkon tak se rozsypaly
Re: turbo a ihlickove loziska
Napsal: 13.10.2010, 18:40
od blázen
měly je právě na ojnicích,jako hlavní ložiska měly kuličkové.. já jsem se tomu nikdy nevěnoval,..jen jsem četl nějaké věci od tabooa kde psal něco o turbech..
Re: turbo a ihlickove loziska
Napsal: 13.10.2010, 18:42
od Woyta
U turba by v idealnim pripadne nemelo byt zatizeni silove.
Pokud je dobre vyvazeno.
Re: turbo a ihlickove loziska
Napsal: 13.10.2010, 20:39
od Kentoya
Woyta píše:U turba by v idealnim pripadne nemelo byt zatizeni silove.
Pokud je dobre vyvazeno.
to však platí do doby než nepatrně poškodíš kteroukoliv z lopatek, nebo se na kterékoliv usadí např karbon, ale je pravda že pokud se neusadí a nic se nestane, mohlo by to být nerozhodně, potom musí zákonitě (dle mě) vyhrávat kluzné
ale vážně si nejsem jistej protože se mohlo hodně změnit, ale tvrdím naučené
Re: turbo a ihlickove loziska
Napsal: 13.10.2010, 20:44
od blázen
no vzhledem k tomu,že ty BB turba zvládají větší tlaky a otáčky,jsou ty jejich ložiska asi kvalitnější ne?
Re: turbo a ihlickove loziska
Napsal: 13.10.2010, 21:03
od Woyta
Ono u turba odchazi vice veci.
U nejakeho noveho BMW budou mit brzo po wastegate. 50tis a je po ni.
Re: turbo a ihlickove loziska
Napsal: 14.10.2010, 09:33
od Kentoya
blázen píše:no vzhledem k tomu,že ty BB turba zvládají větší tlaky a otáčky,jsou ty jejich ložiska asi kvalitnější ne?
otáčky dosáhneš díky nižšímu tření, to je výhoda a nevýhoda BB/kluzné, ale nesouvisí to s výdrží, co se tlaku týká, ten je vysoký také kvůli minimální vůli axiálního ložiska (hlavně tvar a velikost lopatek) a mám pocit že u BB je axiál kluzný, ale rozebrané BB ani výkres jsem neviděl
Re: turbo a ihlickove loziska
Napsal: 14.10.2010, 16:44
od blázen
já pohledám nějaký obrázek a kouknem
Re: turbo a ihlickove loziska
Napsal: 14.10.2010, 20:08
od Fizzbiker
k tem jehličkám vetsina dvoutaktů (ne li vsechny) je měly (maji) protoze tam není olejove cerpadlo a cele klikove ustrojí je mazáno mastnou směsí (benzin a olej) problem je právě ona směs pokud mas moc oleje spatně to hoří a motor nejede jak má zaplivavaji se svicky a vic se zatezuji prave ty loziska, pokud je smes na olej chudá je to jasný prehrivaj se pridíraji se atd... dnes celkem neni problem protoze jsou kvalitni oleje a uz maloktery trochu normalni stroje maj olej primo v benzinu ale zvlast a mazou podle otacek - priklad - mas olej v benzínu ale jedes dlouho z mírného kopce bud se zavrenym nebo jen mirnym plynem a klidne muzes mit hodne vysoke otacky ale s minimem oleje a pruser je na svete ne hledle ale pekne kousek po kousku pak vznikaj ty vůle atd... existovaly ruzne pokusy jako primazavani kanalkem z kliky jako u kluznych a pod jak se to resi dnes nevim... jo a gilera neni moc dobrej priklad to je jedna z mala znacek kde se dokazalo srát uplne vsecko a bez nejake zjevnější příčiny (teda krom toho že to byl ital
) kdyz uz chces vysokootackovou střelu tak si vem treba malorazku Cagiva Mito tomu stacily cca 4 veci dobrej benzin dobrej olej a dobra svička a poctivě prohřát pak to jezdilo jak hovado a dlouho i kdyz jsi na tu 125ku dal 160 nebo 170ccm kit...
Re: turbo a ihlickove loziska
Napsal: 15.10.2010, 03:29
od raziel
Já jsem ten systém nenvarhoval ale ve zkratce co píšou na turbybygarrett.com o srovnání BB/journal:
BB catridge se seskládá z kluzného ložiska uprostřed a kuličkových po stranách díky čemuž odpadá potřeba axiálního ložiska (nejslabšího článku kluzných turb ...
díky tomu poskytuje lepší damping control (jakože prostě tlumení nárazů ) a rotordynamiku celkového pohybu hřídele ...
taky je tam potřeba menšího tlaku oleje -> selhání olejových těsnění je pak minimální...
taky říkáj že se BB ložiska staly cenově dostupnou technologíí u použití v turbech (takže asi jednoduše odpověĎ na to, proč kdysi dělali kluzné .. (holt preciznost výroby, použití materiálů a vůbec , technologie byly prostě horší a dražší...
a pak upřímně, nevím nad čím bych vůbec přemýšlel - to co se učilo před 20i lety tady u nás atd je už přece jen asi trochu jinde (to se u nás ještě stála fronta na banány zatímco amíci už třeba vřejně spustili internet..
(byli jsme a ještě jsme krapet zaostalej národ se vší úctou...) takže není moc co řešit... (tím se nechci nikoho dotknout.. prostě to prošlo evolucí stejně jako třeba Wankel...
jinak super článek zde:
http://midwest240sx.forumotion.com/tech ... -t1447.htm
a tam potvrzujou to co řikaj na garrett stránce, že BB turba mají jediné dvě nevýhody - produkční cena (dražší vyrobit než kluzné) a pak větší nároky na vodu (jelikož množství oleje tam neprojde jádrem tolik aby to dostatečně ochladilo díky menšímu tlaku (ne jako u kluzných, kde voda nemusí téměř ani protékat a olej dostatečně ochladí sám o sobě...
PS: podle všeho Nissan byl průkopníkem v 80ých letech který světu poprvé ukázal technologii BB jáder u trub...
(
http://www.honeywell.com/sites/ts/tt/10 ... 11107E.htm )
ještě nějaké dotazy??