Stránka 3 z 4
Re: Píst
Napsal: 03.05.2012, 14:28
od mara_m
v mahle pro zastoupeni cr ma znamej nekoho teda mel zkusim se optat zda jeste ma
Re: Píst
Napsal: 03.05.2012, 22:37
od Svobda
A ja chci videt tu prdel hranatou
Re: Píst
Napsal: 03.05.2012, 23:11
od Kentoya
buky300zx píše:blázen píše:Mě tvrdil kolega, že měl u CP taky 2jiný když je měřil. Asi na tom ale prd záleží.
To snad neni ani mozne
Kentoya:
Napisal som svoj nazor ci cp,alebo wiseco.Mam s nimi skusenost(osobnu)na dvoch motoroch,tak nebudem pisat predsa cp ktore som nemal.Detonoval mi uz niekolko krat motor,prehrial sa.... a neni im nic.A podstatne je to ze su za peknu cenu.Ze mas ty iny nazor,to je tvoja osobna vec ako aj moja.Mozes sem prosim hodit ten protokol z merania,dost by ma to zaujimalo.
už jsem to tu kdysi postoval něco málo, a keni napsal narážku že jsou na p na moji odpověd ne ty
a co se blázna týká věřím že jeho kolega něco naměřil, já mám osobní zkušenost, a že jedna bába ze sousední vesnice něco naměřila mě je taky šumák, až narazím napíšu, zatím jsou mé poznatky jasné a nemám potřebu se tu k nim vyjadřovat dále
jen mi poslední dobou začíná vadit, že cokoliv napíšu, hodně lidem to je trnem v oku, mám pocit že bych měl přestat postovat úplně
Re: Píst
Napsal: 04.05.2012, 01:07
od adner
veselá debata.... co se světem táhnou spory o pístech, všude je to stejné - každý chválí, co sám má
V podstatě se tenhle fenomén v segmentu high power aplikací zúžil na dva výrobce, protože jsou považováni za nejlepší a ten zbytek je z různých důvodů marginal. Wiseco a CP, oboje z 2618 aluminia. V evropě a na východ je preference spíše pro CP, v USA zase pro WSC, především do V8 motorů, na dragstery a NOS aplikace. CP mají díky designu a nižší hustotě materiálu menší roztažnost a hmotnost, WSC má zase vyšší korunu a silnější dno. CP má kroužky made in Japan, WSC made in China. WSC je odolnější proti deformaci při expanzi. CP nemá offset pin, WSC ano takže se míň opotřebovává třením (v GP race motocyklových aplikacích (otáčky téměř 20 tisíc) dvojnásobná životnost). Franta má pravdu ohledně rozměrů, hi end tuneři raději sáhnou po CP, jelikož mají jistotu že bude jeden jako druhý. V tisícinách. Ve WSC tohle trochu flákají a jedou jenom na stovky, údajně je to dáno masovou výrobou. WSC písty, které jsem měřil, byly vždy v toleranci měřidla = + - setina. Vzhledem k tomu, že tu nikdo stejně lepší brus než na stovku neudělá, je to ok. WSC je levnější. Zpracování je vcelku stejné, CP se o něco víc lesknou
. WSC dělá písty pro Cosworth, CP zase pro BMW motorsport. WSC dělá písty pro Apexi HKS Tomei, CP pro Ferrari, Brambordžini atd...CP je subjekt složený z firem Carrillo a Pankl (F1), což jest základem mimořádné kvality výroby.
Resultat: CP je kvalitou výrobků Top end, Wiseco trochu zaostává hlavně díky nepřesnosti při výrobě malých sérií a zakázkových pístů, což se pravděpodobně týká i CA18. To tam nejspíš tluče nějaká pobočka s mexikem u strojů
. V ultramega aplikacích má ovšem WSC přednost z důvodu větší pevnosti a lepšího odvodu tepla.
Další z výrobců, který stojí za úvahu co se týče kvality, ceny a dostupnosti, je Mahle. Mahle vyvinulo novou řadu pístů se speciální povrchovou úpravou snižující tření, vyrobených s velmi vysokou přesností a velmi nízkou roztažností. Bohužel většina vyráběných je pouze z materiálu 4032, tudíž se příliš nehodí do forced induction motorů.
Re: Píst
Napsal: 04.05.2012, 01:44
od Kentoya
rendo děkuji, abych takovouhle odpověd vykouzlil, tak bych dva dny googloval a stejně by nebyla tak kompletní
Re: Píst
Napsal: 04.05.2012, 05:22
od blázen
Já nic trnem v oku nemám, prostě píšu co jsem zjistil, wiseco jsem měl i já nepřesné. Ty CP kolegy byly taky nepřesné , ale jak píše renda, ve stovkách.. Že jsou CP přesnější se dá dočíst na kdejakém fóru..
Re: Píst
Napsal: 04.05.2012, 07:33
od tomita
adner píše:... Bohužel většina vyráběných je pouze z materiálu 4032, tudíž se příliš nehodí do forced induction motorů.
Proc se nehodi? Btw. v ultimate Skyline-u od Mines jsou taky pisty Mahle..
Re: Píst
Napsal: 04.05.2012, 10:47
od adner
blázen píše: Že jsou CP přesnější se dá dočíst na kdejakém fóru..
ano ale zajímavé je, že hlavně na forech mimo USA, ve státech tohle přesvědčení příliš nevládne
tomita píše:
Proc se nehodi? Btw. v ultimate Skyline-u od Mines jsou taky pisty Mahle..
Jedná se o záležitost, která se mne nutně dotýká, takže jsem se tomu musel dost věnovat...asi takhle:
nejdřív byly písty z litého aluminia, které pochopitelně měly vysokou roztažnost. Za studena půlka toho, co přišlo do motoru (+ olej) vyletělo komínem, což se mnoho nelíbilo ekoteroristům a na základě jejich požadavků začaly vlády tlačit na výrobce motorů aby s tím něco dělali. Toto se začlo řešit přidáváním křemíku do slitiny, což má za následek snížení roztažnosti odpovídající jeho množství. Čím více, tím menší PTW se může nastavit. Takže dnešní sériové písty (mimo turbo a diesel)jsou lity z aluminia s obsahem cca 20% Si - hypereutektické (Si není plně sloučeno s AL na bázi molekul, takže vznikají jednotlivé ostrůvky jeho krystalů). Dále následují písty s cca 10% Si - eutektické (Si je beze zbytku implantováno do struktury Al), které mohou být lité i kované, roztažnost je vyšší, materiál 4032. A nakonec písty s obsahem Si do 0,2% - hypoeutektické, kované, s nejvyšší roztažností, materiál 2618. Čím vyšší obsah Si, tím větší tvrdost/křehkost, horší tepelná vodivost, menší pružnost/odolnost proti deformacím. Tohle všecho se člověk dočte třeba na wiki...
Co už se ale nedočte je, že každý píst má svoji životnost přímo úměrnou tepelnému namáhání. Píst má normální provozní teplotu v exponovaných místech něco přes 300°, pokud se tato začne navyšovat, krystalická mřížka materiálu se začne měnit, píst tvrdne a křehne až jednou praskne. 2618 pomalu a praskliny vznikají jen v místech velkého pnutí a dále nepokračují. Materiál 4032 podstatně rychleji, kde prasklina vznikne, následně běží po linii jednotlivých krystalů Si a nejde zastavit (píst bouchne jak granát
). Z toho vyplývá, že u namáhaných pístů se zkracuje jejich životnost a to dost podstatně. Například u race pístů z 2618 je garantovaná životnost pouze 30 hodin track use. Pak se musí vyměnit. A to se ještě v průběhu života kontroluje, nakolik se zvýšila jejich tvrdost aby se předešlo náhlé smrti. Toto se všechno odvíjí od Duty cycle vysoké teploty ve spalovacím prostoru + problémů s odvodem tepla z pístu. V tomhle mají Wiseca navrch, jelikož jejich dno a stěny jsou silné a zlikvidují více tepla. Písty z materiálu 4032 jsou na tom podstatně hůř a pokud tuner nastavením jednotky nezajistí udržení EGT v jakékoliv situaci na rozumné hodnotě, je zaděláno na problém. No a kdo to u nás opravdu umí? Takže Mahle do N/A aplikací super, u turba je to na zváženou, pro nízké tlaky a nenáročný provoz ok. Na race provoz jen pro začátečníky (mám je v LS7 taky ale po sezoně cca 3000 rádoby race km, měním za nové
) Mahle dělá taky písty z 2618 ale jen pro některé motory, nebo zakázkové, takže tudy cesta vede ale člověk se musí hodně starat. Nebo kluci při úpravě Skaje velmi dobře věděli, co dělají, což není prdel - motorovka se vším všudy + zátěžové zkoušky, což v česku není moc proveditelné. Motory s ostřikem pístu olejem mají obrovskou výhodu, stárnutí značně zpomalí. Pomůže i vstřik vody. Pro představu, auta v 24 h LeMans ujedou cca 5000 závodních kilometrů, což se z pohledu opotřebení přirovnává přibližně 150 000 km běžného provozu. Písty z 2618 jsou po smrti. 4032 by vydržela tak třetinu, to je můj odhad. Už jsem se z rozsypanými písty párkrát potkal a ta škoda za to nestojí. Pokračování příště...
Re: Píst
Napsal: 04.05.2012, 11:44
od buky300zx
Clanok na urovni bratu!
Re: Píst
Napsal: 04.05.2012, 12:21
od Kentoya
čistě teoreticky když tedy 5000km le mans se super naladěným motorem je cca 150 000km tak řekněme 1000km je jako 30 000km
dejme tomu tedy že opotřebení je 30x vyšší
tudíž postavené CAčko na driftech kde je taky extrémní zátěž pokud odjezdí 3 až 5 000km tak je to akorát na životnost pístů, a to ne proto, že by byl výkon tak extrémně vysoký, ale že nemáme tak přesné naladění jako ony vozy v le mans
na okruhu můžeme teoreticky počítat s dvojnásobkem s našimy zkušenostmi
tudíž další závěr, pokud chceme aby písty vydržely déle, je potřeba chladit směs vodou
dík za další poučení (ale to co jsem psal je těžká teorie nějak nepodložená, pro případné rejpaly)
Re: Píst
Napsal: 04.05.2012, 13:21
od adner
naše ježdění na okruhu počítám tak 5 - 10x víc než silnice, podle toho, jak kdo drtí plnej..
Re: Píst
Napsal: 04.05.2012, 16:14
od Kentoya
adner píše:naše ježdění na okruhu počítám tak 5 - 10x víc než silnice, podle toho, jak kdo drtí plnej..
já počítal oproti driftům s dvojnásobnou životností
tudíž cca 10 000km
podle tebe to vychází 15 až 20 000km, což je lepší téměř dvakrát jak můj tip
jinak z vlastní zkušenosti, mě písty vydržely dvakrát cca 50 000km, při mém stylu jízdy po okreskách, tak to celkem jde
Re: Píst
Napsal: 05.05.2012, 00:38
od adner
To je silně individuální a špatně se to odhaduje. O CP a Wiseco při rozumném boostu a trochu slušném nastavení na silnici nemám strach. Avšak při extrému 2 b a víc a častějším využívání full boostu bych po cca 15 - 20 tkm uvažoval o výměně. Své o tom vědí piloti různých dvoulitrových aut, kteří nasadí obr turbo, tlak vyženou na 2,5 - 3, točí 8000 ot a když po 10 tis majlích (i dřív) náhodou otevřou motor, tak se diví, že jsou všechny písty popraskané. Ještě bych upozornil, že skirt coating (teflon na stěnách pístu) je dobrý pro snížení tření ale zabraňuje přenosu tepla. Taky je škoda, že u nás není firma zabyvající se Swain coating technologií.
http://swaintech.com/race-coatings/ Je to výborný prostředek ke snížení teplotního namáhání vnitřností motoru a na životnost má výrazný vliv. Taky si myslím, že zvýšení tepelné odolnosti pístů je hlavní důvod, proč dragsteři a závodníci používají kryo úpravu.
Wiseco mají jednu drobnou nevýhodu. Pokud nejsou ohřáté na provozní teplotu (nemají správný rozměr), nesmí se dostat do režimu plné zátěže. Zajednak se při překlápění pod tlakem nadměrně opotřebovávají, za druhé netěsní a může se stát, že kroužky nevydrží expanzi zapálené směsi, dojde k narušení stěny a pak už to má rychlý spád.
Základní součástí telemetrie race car je měření EGT, polohy klapky a času jízdy (+ jakékoliv další), z čehož software umí spočítat předpokládaný čas použitelnosti motorových součástí. Taky se to řeší tak, že se dělá zátěžový test několika identických motorů, průběžně se rozebírají a měří tolerance aby se zjistilo, kolik kilometrů jsou schopny ujet v bezpečném režimu. Například v SBK u Ducati na přelomu století byla životnost jednoho motoru 1100 km, což není mnoho.
Re: Píst
Napsal: 05.05.2012, 07:11
od Fizzbiker
rendo a co pouziti ceramic coating na kompresni strane pistu? ten material se mi zda z fotek ne zrovna hladky tak bych se bal usazovani karbonu. videl sem to i na klice, ojnicich, dokonce i ventilech...
uz sem to na par aplikacich zaznamenal ale reference k tomu sem v zadnem rozumnem podaní nepotkal...
plus je to u nas realizovatelne, dela to v ČR nekdo??
Re: Píst
Napsal: 05.05.2012, 10:57
od Kentoya
vím že tu někdo někde nanáší polymery na písty, ale to je něco jiného