Kdysi jsme byli testovat v Mostě a zrovna se k tomu nachomýtla nějaká závodní škola, takže přihazuji krátké video s pár racing informacemi pro ty, které to zajímá.
První kolo je o tom, jak se má jet okruh, co se správné stopy týče. Kolem tratě jsou rozestavěny kužely, kde první v zatáčce označuje bod zatočení, druhý apex a třetí konec, V místě umístění kuželu by se měl pilot koly přiblížit okraji dráhy, přičemž se počítá každý decimetr o který je blíž. Na rovinkách jsou za sebou kužely dva, ten první značí brzdný bod (pomoc začátečníkům), toto je pochopitelně značně individuální.
Za prvním kolem je vložen úsek s cílovou rovinkou a brzdami do první zatáčky. Zde je ukázka toho, jak dokáže sebezáchovná reakce (dále jen SR) ovlivnit řidiče, který ve finále vždy udělá přesný opak toho, co by měl. V tomto konkrétním případě se jedná o SR spouštěnou příliš pozdním bržděním než je mozek zvyklý = vyšší předpokládaná nájezdová rychlost do zákruty, hlava dostane strach, vydá příkaz k panickému brždění, v ten okamžik pilot ztratí kontrolu nad motorikou a místo aby včas odbrzdil a projel zatáčku vyšší rychlostí (a o to tu jde), brzdí tak dlouho, než SR mozek opět uvolní (rychlost klesne na viditelně nízkou hodnotu), což je ovšem pozdě. Potom dojde k té situaci, že za a) řidič je tak ztuhlý, že stojí na brzdách do té chvíle, než do něčeho práskne aniž by zatočil b) stojí ztuhlý na brzdách, načež odbrzdí a zatočí ale pozdě a příliš prudce, takže jde do smyku....Přitom kdo si všímá tak vidí, že ač se tomu hlava v prvním okamžiku brání, nejedná se o rychlost nijak závratnou a k průjezdu zákrutou zcela bezpečnou. To je snadno doloženo těmi dalšími cca 15 - 20 metry od pomyslného počátku zatáčení, na kterých se auto díky brždění téměř zastavilo
. Jednoduše, pro rychlou jízdu je nejpodstatnější, co si v daném okamžiku myslí hlava, nezávisle na momentální situaci (říká se tomu strach..). Ten, kdo se s ní jakýmkoli způsobem dokáže domluvit, tomu se otevřou ty mnohými hledané dveře k opravdové rychlosti. (trénink...)
Na konci movie je ukázka, proč je dobré i v závoďáku mít čtyřkanálové ABS. Inkriminovaná zatáčka je tam dvakrát aby bylo možno srovnat rozdíly při průjezdu. Jen ve zkratce - když nepočítám vyšší nájezdovou rychlost oproti prvnímu - pozdní nástup na brzdy (což by nevadilo) ale příliš ostrý k danému místu, ve spojení se slabšími brzdami na zadní nápravě oproti předku (což je u mid engine car špatně). Takže je váha až příliš distribuována na přední nápravu a zároveň se má centrum hmotnosti vzadu za středem vozu snahu otočit kolem osy nejsilnějšího styku s vozovkou (přední kola), což má za následek smyk. V podstatě jako kyvadlo, kdy pokles zatížení zadních kol vede ke ztrátě trakce, díky okamžitému přebrždění zadní nápravy a to je důvod, proč je mid engine car podstatně náročnější na jízdu bez ABS (to se samozřejmě v menší míře týká i ostatních). Snad jsem to vysvětlil trochu srozumitelně...
http://www.youtube.com/watch?v=3IRrFTkE ... e=youtu.be