Montáž závodních pásů
Napsal: 15.02.2008, 17:05
Původně to napsal Spitfire na drift-forum tak snad mu to nebude vadit ze to sem vlozim
Nějáký předlohy FIA, nevim pro jakou skupinu ale podle mě tam moc rozdílů nebude
6. BEZPEČNOSTNÍ PÁSY
6.1 Pásy
Jedná se o připevnění nejméně dvěma ramenními a jedním bederním pásem. Body pro upevnění na karosérii: dva pro bederní pás, dva nebo jeden symetrický se sedadlem pro ramenní pásy.
Tyto pásy musí být homologovány FIA a odpovídat normě FIA 8854/98 nebo 8853/98.
Navíc, pásy používané pro závody na okruzích, musí být vybaveny systémem rozepínání pomocí otáčecí přezky.
Naopak pro soutěže zahrnující průjezd na otevřené silnici se doporučuje systém rozepínání s tlačítkem.
ASN mohou homologovat upevňovací body umístěné na kleci během homologace této klece (viz čl. 253.8.4) pod podmínkou, že jsou otestované.
6.2 Instalace
Je zakázáno připevňovat bezpečnostní pásy k sedadlům nebo k jejich držákům.
- Jeden bezpečnostní pás musí být instalován na upevňovacích bodech sériového vozu. Doporučené geometrické umístění upevňovacích bodů je uvedeno na obr. 253-42.
Ramenní pásy musí směřovat dozadu směrem dolů a nesmí být namontovány tak, aby tvořily úhel větší než 45° vzhledem k vodorovné rovině, měřeno v horní části opěradla a doporučuje se, aby
nepřesáhly 10°.
Maximální úhly vzhledem k ose sedadla jsou 20° divergentní nebo konvergentní.
Pokud je to možné, měl by být použit původní upevňovací bod, namontovaný výrobcem vozidla na sloupek C.
Upevňovací body, které svírají s vodorovnou rovinou úhel větší, než je povoleno, mohou být použity pouze tehdy, pokud sedadlo splňuje požadavky normy FIA.
V tomto případě musejí být ramenní pásy čtyřbodových pásů instalovány na upevňovacích bodechbřišních pásů zadních sedadel, namontovaných původně výrobcem vozu.
U čtyřbodových pásů jsou ramenní pásy namontovány tak, aby se symetricky křížily vzhledem k ose předního sedadla.
Bezpečnostní pásy nesmí být instalovány na sedadle bez opěrky hlavy nebo na sedadle se zabudovanou opěrkou (bez otvoru mezi opěradlem a opěrkou).
Břišní a stehenní pásy nesmějí procházet nad stranami sedadla, ale skrz sedadlo, aby na co největší ploše obepínaly pánevní krajinu.
Břišní pásy musí být umístěny přesně v prohlubni mezi hranou pánve a horní částí stehna. Nesmějí zasahovat do břišní krajiny.
Za tímto účelem lze provrtat sériově vyráběné sedadlo. Je třeba zabránit možnému poškození pásů třením o ostré hrany.
- Pokud na sériové upevňovací body není možné namontovat ramenní a nebo stehenní pásy, nové upevňovací body se instalují na skořepině nebo šasi, co možná nejblíže ose zadních kol pro ramenní pásy.
Ramenní pásy mohou být také připevněny k bezpečnostní konstrukci nebo na distanční tyč pomocí oka, nebo být připevněny na horní upevňovací body předních pásů, nebo se opírat či být připevněny na příčnou vzpěru, přivařenou na zadní vzpěry oblouku.
V tomto případě použití příčné vzpěry musí splňovat následující podmínky:
- Příčná vzpěra je trubka o minimálních rozměrech 38 mm x 2,5 mm nebo 40 mm x 2 mm z uhlíkové oceli tažené za studena, bez svaru, o minimální pevnosti v tahu 350 N/mm2.
- Výška této vzpěry musí být taková, aby ramenní pásy směrem dozadu směřovaly dolů pod úhlem mezi 10° a 45° vzhledem k vodorovné rovině, od horního okraje opěradla. Doporučuje se úhel 10°.
- Upevnění pásů pomocí oka je povoleno, stejně jako upevnění pomocí šroubování, ale v tomto posledním případě je třeba pro každý upevňovací bod přivařit vložku (viz obr. 253-17C a 253-53 pro rozměry).
Tyto vložky jsou umístěny ve vzpěře a pásy jsou k nim připevněny pomocí šroubů M12 8.8 nebo 7/16 UNF.
- Každý upevňovací bod musí být schopen odolat zatížení 1470 daN nebo 720 daN pro stehenní pásy.
V případě upevnění pro dva pásy se toto zařízení rovná součtu obou požadovaných zatížení.
- Pro každý nově vytvořený upevňovací bod se použije ocelová výztužná destička o minimální ploše 40 cm2 a tloušťce minimálně 3 mm.
- Principy upevnění na šasi/karosérii:
1) Všeobecný systém upevnění: viz obr. 253-43.
2) Systém upevnění pro ramenní pásy: viz obr. 253-44.
3) Systém upevnění stehenního pásu: viz obr. 253-45.
Nějáký předlohy FIA, nevim pro jakou skupinu ale podle mě tam moc rozdílů nebude
6. BEZPEČNOSTNÍ PÁSY
6.1 Pásy
Jedná se o připevnění nejméně dvěma ramenními a jedním bederním pásem. Body pro upevnění na karosérii: dva pro bederní pás, dva nebo jeden symetrický se sedadlem pro ramenní pásy.
Tyto pásy musí být homologovány FIA a odpovídat normě FIA 8854/98 nebo 8853/98.
Navíc, pásy používané pro závody na okruzích, musí být vybaveny systémem rozepínání pomocí otáčecí přezky.
Naopak pro soutěže zahrnující průjezd na otevřené silnici se doporučuje systém rozepínání s tlačítkem.
ASN mohou homologovat upevňovací body umístěné na kleci během homologace této klece (viz čl. 253.8.4) pod podmínkou, že jsou otestované.
6.2 Instalace
Je zakázáno připevňovat bezpečnostní pásy k sedadlům nebo k jejich držákům.
- Jeden bezpečnostní pás musí být instalován na upevňovacích bodech sériového vozu. Doporučené geometrické umístění upevňovacích bodů je uvedeno na obr. 253-42.
Ramenní pásy musí směřovat dozadu směrem dolů a nesmí být namontovány tak, aby tvořily úhel větší než 45° vzhledem k vodorovné rovině, měřeno v horní části opěradla a doporučuje se, aby
nepřesáhly 10°.
Maximální úhly vzhledem k ose sedadla jsou 20° divergentní nebo konvergentní.
Pokud je to možné, měl by být použit původní upevňovací bod, namontovaný výrobcem vozidla na sloupek C.
Upevňovací body, které svírají s vodorovnou rovinou úhel větší, než je povoleno, mohou být použity pouze tehdy, pokud sedadlo splňuje požadavky normy FIA.
V tomto případě musejí být ramenní pásy čtyřbodových pásů instalovány na upevňovacích bodechbřišních pásů zadních sedadel, namontovaných původně výrobcem vozu.
U čtyřbodových pásů jsou ramenní pásy namontovány tak, aby se symetricky křížily vzhledem k ose předního sedadla.
Bezpečnostní pásy nesmí být instalovány na sedadle bez opěrky hlavy nebo na sedadle se zabudovanou opěrkou (bez otvoru mezi opěradlem a opěrkou).
Břišní a stehenní pásy nesmějí procházet nad stranami sedadla, ale skrz sedadlo, aby na co největší ploše obepínaly pánevní krajinu.
Břišní pásy musí být umístěny přesně v prohlubni mezi hranou pánve a horní částí stehna. Nesmějí zasahovat do břišní krajiny.
Za tímto účelem lze provrtat sériově vyráběné sedadlo. Je třeba zabránit možnému poškození pásů třením o ostré hrany.
- Pokud na sériové upevňovací body není možné namontovat ramenní a nebo stehenní pásy, nové upevňovací body se instalují na skořepině nebo šasi, co možná nejblíže ose zadních kol pro ramenní pásy.
Ramenní pásy mohou být také připevněny k bezpečnostní konstrukci nebo na distanční tyč pomocí oka, nebo být připevněny na horní upevňovací body předních pásů, nebo se opírat či být připevněny na příčnou vzpěru, přivařenou na zadní vzpěry oblouku.
V tomto případě použití příčné vzpěry musí splňovat následující podmínky:
- Příčná vzpěra je trubka o minimálních rozměrech 38 mm x 2,5 mm nebo 40 mm x 2 mm z uhlíkové oceli tažené za studena, bez svaru, o minimální pevnosti v tahu 350 N/mm2.
- Výška této vzpěry musí být taková, aby ramenní pásy směrem dozadu směřovaly dolů pod úhlem mezi 10° a 45° vzhledem k vodorovné rovině, od horního okraje opěradla. Doporučuje se úhel 10°.
- Upevnění pásů pomocí oka je povoleno, stejně jako upevnění pomocí šroubování, ale v tomto posledním případě je třeba pro každý upevňovací bod přivařit vložku (viz obr. 253-17C a 253-53 pro rozměry).
Tyto vložky jsou umístěny ve vzpěře a pásy jsou k nim připevněny pomocí šroubů M12 8.8 nebo 7/16 UNF.
- Každý upevňovací bod musí být schopen odolat zatížení 1470 daN nebo 720 daN pro stehenní pásy.
V případě upevnění pro dva pásy se toto zařízení rovná součtu obou požadovaných zatížení.
- Pro každý nově vytvořený upevňovací bod se použije ocelová výztužná destička o minimální ploše 40 cm2 a tloušťce minimálně 3 mm.
- Principy upevnění na šasi/karosérii:
1) Všeobecný systém upevnění: viz obr. 253-43.
2) Systém upevnění pro ramenní pásy: viz obr. 253-44.
3) Systém upevnění stehenního pásu: viz obr. 253-45.