Pánové, trochu matematiky a Ohm?v zákon:
1) Výstupní nap?tí (u aut s 12V akumulátorem) regulátoru alternátoru je standardn? 14.4V (víc se v palubní síti prost? objevit nesmí, pokud je vše v po?ádku).
2) Standardní impedance (zjednodušen? odpor) b?žn? používaných reproduktor? do auta je 4 Ohmy. Na tuto zát?ž je též dimenzovaná v?tšina (95%) výstupních zesilova?? autorádií a (až na výjimky) p?ídavných zesilova?? (pozor, n?které jsou pro zv?tšení výstupního výkonu konstruované na 2 Ohmy)
3) Chceme-li zesilovat hudební signál (tedy st?ídavý, v p?ípad? flétny tém?? ?istá sinusovka, která symetricky osciluje okolo nuly do kladných i záporných hodnot) a napájení v aut? je NESYMETRICKÉ, tedy +12V proti kost?e (zápornému pólu baterie, který je ukost?en), musíme po?ítat s tím, že na první pól reproduktoru, jehož druhý pól je ukost?en, m?žeme p?ivést maximáln? polovinu nap?tí v palubní síti, abychom se se zesíleným signálem mohli pohybovat do kladných a záporných hodnot okolo jakéhosi "st?edu" nebo "nulové hodnoty".
4) I na pln? otev?ených výstupních výkonových tranzistorech zesilova?e (je jedno, jestli jsou tam diskrétní tranzistory nebo máme integrovaný obvod, i v n?m ty tranzistory nakonec jsou) vzniká úbytek nap?tí, pohybující se v rozmezí 0.5-0.7V a ty tranzistory jsou tam min. jeden pro každou p?lvlnu, tedy celkem min. 2ks
Takže: polovina ze 14.4V je 7.2V
Úbytek na tranzistorech koncového stupn? je 2*0.7V
Nap?tí na reproduktoru m?že být max. 5.8V
Na 4-ohmovém reproduktoru dosáhneme proudu 5.8/4=1.45A...
...a tím výkonu 8.4Wattu
Pokud stojíme bez nato?eného motoru a baterie má p?esn? 12V, bude výkon 5.3W
Pro dosažení vyššího výstupního výkonu se použije invertor (p?evrátí polaritu té naší sinusovky) a další zesilova?, jehož výstupní nap?tí je p?esn? opa?né oproti zesilova?i, který se napájí p?ímo, ne p?es invertor.
Reproduktor se zapojí jedním pólem na výstup prvního a druhým na výstup druhého zesilova?e, ?íká se tomu m?stkové zapojení a používá se pro dosažení v?tšího rozkmitu nap?tí na zát?ži (prakticky se zdvojnásobí). Ani jeden vývod reproduktoru není spojen s kostrou (a pokud se spojí, sho?í reproduktor, zesilova? nebo obojí, protože i v klidu, bez buzení, je na výstupech zesilova?? nap?tí rovné polovin? nap?tí v palubní síti).
Dosažitelný výkon p?i plném nap?tí sít? je tak okolo +/- 15W (jsou tam n?jaké ztráty, i bez nich by to bylo max. 16.8W) a p?i baterii 12V jen cca 10W !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tato ?ísla jsou JEDINÝM SERIÓZNÍM ÚDAJEM O VÝKONU. Termíny "maximální, špi?kový, hudební" výkon, jehož m??ení si výrobce m?že nadefinovat, jak se jemu zrovna hodí nebo si ta ?ísla jen vycucat z prstu O NI?EM NEVYPOVÍDAJÍ A za?ízení se podle nich NEDAJÍ POROVNÁVAT.
Pro vyšší než uvedené hodnoty se zesilova?e výkonu konstruují tak, že v polovin? (nebo nadpolovi?ní v?tšin?) krabice je M?NI? NAP?TÍ, který z palubní sít? ud?lá t?eba 2x50V a tím se teprve napájí koncový stupe?. A protože ani m?ni?, ani zesilova? nemá ú?innost 100%, bývají na p?ívodech od baterie pojistky od 20A výše (spíš 60, 80, 100A), protože platí zákon o zachování (v našem p?ípad?) výkonu. Také je nutné ?ádn? dimenzovat napájecí kabely, protože p?i t?chto proudech (svá?e?ka) poznáte každou desetinu ohmu jejich odporu na ztrát? výkonu a na zah?ívání kabelu, které m?že být velmi nebezpe?né.
Celá problematika je ješt? o n?co složit?jší, ale pro jednoduchost a názornost to takhle sta?í, ne? (cht?l bych vid?t to autorádio o výšce n?jakých pár cm, ve kterém je ladící díl, mechanika CD p?ehráva?e a okolní elektronika, jak z n?j leze t?ch 4x50W (v sou?tu 200). P?i takovém výkonu by teplota v n?m dosahovala hodnot, že by se rozpoušt?la vložená CD!!!