Pokud budeme terminem "detonace", "samozapal" oznacovat neco, co nechceme, tedy neprijemny jev, kdy je dosazeno zapalne urovne smesi jeste pred jejim zapalenim pomoci jiskry na svicce, tak se jedna o zalezitost, kdy pist jde nahoru, ventily jsou uzavreny a vlivem prudkeho stlaceni smesi dojde k narustu jeji teploty nad zapalnou uroven, smes vybuchne nezavisle na jiskre svicky a energie vybuchu jde proti pohybu pistu. Strasne se pritom nici pist, povrch valce, krouzky, namaha se ojnice, klika, loziska... no proste, je to humus. Projevuje se to "zvonenim", jako kdyz sypes kulicky z lozisek na kovovou desticku a k tomuto jevu dochazi pri pouziti benzinu s nizsim oktanovym cislem, nastavenim tlaku turba do vyssich hodnot nebo spatne nastavenem predstihu zapalovani - misto aby v optimalnim okamziku zapalila smes jiskra, pokracuje dalsi stlacovani atd., viz vyse.
Jak proti tomuto jevu bojovat - snizenim teploty ve valci, tedy zvysit oktanove cislo paliva, o neco snizit tlak turba, upravit predstih (coz ovlivni vykon v celem rozsahu, vetsinou plati, ze detonace mame pod plnym plynem pri vyssich otackach, a po teto uprave nam auto zacne hur jet v otackach nizkych) nebo pouzit Raddym vyzkousene vstrikovani vody (vodni para podstatne ochlazuje spalovaci prostor), takze je mozne pridat na tlaku turba a neposouvat predstih nebo ho naopak posunout do extremnich hodnot tak, aby byly detonace potlaceny a auto pritom neztratilo tah.
Jestli jsem na neco zapomnel, klidne me doplnte
Když se může něco pokazit, pokazí se to mně. To, co se pokazit nemůže, se mně určitě pokazí taky. Život je děvka...