něco málo ode mě, když jsem chtěl kdysi dávno něco podobnýho dělat
Nissan 200sx RS13:
200sx se vyrábělo ve dvou rozdílných karosářských verzích - Silvia coupé a 200Sx hatchback.
Všechny modely měly el. okna, centrální zamykání., el. zrcátka, posilovač řízení, ABS pro 4 kotoučové brzdy bylo za příplatek.
V roce 91, byl provedan facelift - byl předělán přední nárazník, kola dostala nový design, vepředu se začali dávat vetší brzdové kotouče a změněny byly také přední sedačky.
Motor byl CA18DET, DOHC, 16V 4válec o obsahu 1.8 litru, přeplňovaný vodou chlazeným turbodmychadlem Garrett T25 s mezichladičem.
Tuningový potenciál:
Bez obav je 200SX vynikající auto na úpravy. Má extrémně odolný litinový blok. A jako většině turbomotorů se mu snadno přidá nějaký ten koník.
Standartní verze má 170koní a 225Nm a stovko zvládne pod 7s.
Nový výfuk bez katu z 3" trubky přidá okolo 8-13% více výkonu, upravené sání, ať už předělaný airbox, nebo hříbek přidá dalších 3-5%.
Před zvýšením plnícího tlaku je doporučováno instalovat nějaký vylepšený intercooler - ideálně do předního nárazníku, kam se vejde opravdu velký radiátor :-) s těmito úpravami je možné zvednout plnící tlak na 1 až 1,2baru což přidá dalších 10-20% výkonu. To si zase většinou vyžádá použití výkonější palivové pumpy a přeprogramování dat v ŘJ, aby se do motoru dostalo dostatečné množství paliva
A jak to vše vlastně začalo?
Historie Silvie coupé začala uprostřed 60tých let minulého století modelem CSP311. Vše začalo když německý designer hrabě Albrecht Goertz (mimo jiné se podílel i na designu porsche 911 turbo) podepsal jako konzultant nissanu v roce 1963.
Primární úkol Albrechta Goertze byl vývoj 2000gt, což měl být sportovní vůz Nissanu ve spolupráci s Yamahou, bohužel ale byl zrušen. Ale než odešel, naučil japonské designéry dívat se na design v mezinárodním měřítku, ne jen tak aby se líbil jenom japoncům. A také pomohl s návrhem Nissan Silvia Coupé CSP311 1600.
Díky Goertzovi viděli japonští designéři proces designu jako splynutí několika rozdílných myšlenek. Goertz navrhl auto jako samostatnou bytost která obsahovala mnoho rysů z aut jako BMW507, jako linie dlouhé kapoty vrhající se z otevřené masky, velká kola a blatníky a malé nárazníky.
Jméno "Silvia" vzniklo z řecké mytologie, kde to bylo jméno pro krásnou Nymfu.
http://200sxs13.nismo.org/misc/CSP311Japan.jpg
CSP311 SILVIA (1964 ~ 1968)
výkon 96 koní a 140Nm, max. rychlost 165km/h
vyrobeno bylo pouze 554 vozů, z nihž několik bylo použito jako dálniční hlídky v japonsku jako nejrychlejší seriově vyráběné vozy :-) Bylo to také jedno z nejdražších aut vyráběných v japonsku ... Po ukončení výroby v roce 1968 nebylo jméno Silvia použito až do roku 1974 kdy vznikla ...
http://200sxs13.nismo.org/misc/S10.jpg
S10 SILVIA (1974 ~ 1979)
S10 byla představena v roce 1974 jako originální japonský vůz, měla 90 koňový motor L18B, bylo to sportovní kupé s nízkou spotřebou, levné na výrobu a na "zábavnou" jízdu. V americe se prodávala s motorem L20B a odtud také vzniklo označení 200SX, kde S znamenalo Sport.
http://200sxs13.nismo.org/misc/S110%20coupe.jpg
http://200sxs13.nismo.org/misc/S110%20hatchback.jpg
S110 SIIVIA (1979 ~ 1983)
V roce 1979 nahradil model S10 model S110, který se prodával jako Silvia a Gazelle, což byl model s luxusnější výbavou.
S110 měla na výběr více provedení: coupe a hatchback a motorů: s 119 koňovým motorem L20B byla exportována do USA jako 200Sx/S110, nový motor Z18ET, kde T znamenalo přeplňovaný, byla prodávána jako Silvia 1800 LSE-X/PS110, tento 1770 ccm motor měl výkon 135 koní.
V roce 1982 byl představen model 2000RS, S rallyovým motorem FJ20E, 2000ccm DOHC 16V.
http://200sxs13.nismo.org/misc/S12.jpg
http://200sxs13.nismo.org/misc/S12h.jpg
S12 SILVIA (1983 ~ 1988)
Nová S12 nebyla jenom rychlejší ale i prostornější a měla lepší karoserii s vylepšenou protikorozní úpravou, 80 léta byla éra turbomotorů a tak i S12 měla i turboverzi, montovaly se do ní motory FJ20 nebo FJ20DET (turbo), s větší kompresí, více výkonem a nižší spotřebě paliva díky 2 svíčkovému zapalování, pod označením 200Sx a na export motory CA18E a CA18DET jako 180SX. V roce 1987 se začala do USA dovážet s V6 motorem VG20 jako 200SX-SE
http://200sxs13.nismo.org/misc/S13.jpg
http://200sxs13.nismo.org/misc/RS13.jpg
http://200sxs13.nismo.org/misc/S13_convertible.jpg
S13 SILVIA (1989 ~ 1995)
měla 3 verze karoserie - coupé, hatchback a kabrio, motory CA18DE a CA18DET, v USA KA24DE. Možnost řízení všech 4 kol. Exportní modely měly vyklápěcí světla a označení RS.
Po uvedení modelu S14 se v japonsku i nadále vyráběla s motorem SR20DET pod označením PS13 nebo RPS13 - 180SX
http://200sxs13.nismo.org/misc/S14.jpg
http://200sxs13.nismo.org/misc/S14a.jpg
S14 SILVIA (1993 ~ 1998)
Dělala se jen ve verzi coupé, s motorem SR20DET s variabilním časováním ventilů, v japonsku se sériově pod rádio montovali budíky na tlak oleje, boost a voltmetr, do exportních verzí bohužel ne.
v roce 1995 dostala S14 facelift a je označována jako S14a.
http://200sxs13.nismo.org/misc/S15.jpg
http://www.nissan.co.jp/SILVIA/CONVERTI ... elly_2.jpg
S15 SILVIA (1999 ~ 2002)
představena 16.1.1999, bohužel jen pravostrané řízení, některé podvozkové díly pochází z Skyline R34, kladl se velký důraz na odlehčení celého auta, motor SR20DET má 250 koní, dále auto má 6st. převodovku a diferenciál z R34
kabrio se dělalo s 5st. převodovkou a nikdy nebylo oficiálně exportováno.
Po 27 letech produkce byla produkce Silvie kvůli emisním limitům ukončena. S16 už nikdy nebude ...