cryo zkušenosti
Napsal: 27.03.2011, 17:06
Předkládám stručný souhrn zkušeností,získaných dvěma lety užívání této technologie..k čemuže to je vlastně dobré...
Největší přínos vidím především ve velmi podstatném zvýšení odolnosti proti opotřebení třením,to se týče hlavně litiny,převážné většiny legovaných a uhlíkových ocelí, totální eliminaci vnitřního pnutí (homogenizace materiálu),což se týče všech kovů,linearizaci a snížení koeficientu tepelné roztažnosti,zvýšení tepelné vodivosti a odstranění horkých bodů (warping).O zvýšení pevnosti v tahu,krutu,ohybu atd nebudu spekulovat,nedělali jsme zádný profesionální test (v zahraničí je jich dost a uvádí některé velmi zajímavé hodnoty),test jme učinili pouze na zjištění navýšení tvrdosti,což je u ocelí (které jsme měli k dispozici) od 2 do 5%,dle druhu..
Nejvíc poznatků mám v prvé řadě o brzdových kotoučích,prošlo jich procesem několik desítek a informací je dostatek..
několik příkladů... kolegova oktávka,nové kotouče a desky Starline 1400kč,po 100 km se zkroutily a jezdilo se s nimi jen těžko,po 3000 km z jednoho vypadl plát materiálu cca 10cm2,kotouč jsme přebrousili až na tlouštku pouhých 18 mm(druhý 20),kdy min povolená je 20mm.Prošly zmražením a od té doby mají najeto 50 tis km absolutně bez problémů(viz obrázek) moje kotouče MB Vito,velmi malé na hmotnost auta 2 tuny,původně Bremba po trochu intenzivnějším brždění začaly kopat,vydržely 15 tis km.Toto jsou Starline,největší shit 500 kč kus.Po procesu najeto přes 30 tis km,ještě tak 15 bez problémů najedou.Kolikrát byly modré a kouřilo se z nich nikdo nespočítá...takto bylo reinkarnováno spousta dalších,včetně sportovních,závodních,rally...
Přínos:minimálně dvojnásobné prodloužení zivotnosti ale hlavně úplné odstranění problémů s kroucením a warpingem..
Několikero setrvačníků,především pro keramickou lamelu,jak litinových,chrommoly,duralových se segmenty - jednoznačné snížení opotřebení a odstranění warpingu = plynulejší a přesnější záběr bez cukání,vyšší odolnost proti teplotě... Poloosy do formule,původně je bylo nutno vyměnit po dvou závodech,jinak se ukroutily..teď jsou na celou sezonu
Převodovka audi v GTM2,o polovinu větší kroutící moment,než na jaký byla koncipována - po 1000km ukroucená vstupní hřídel... ta samá přev kompletně zmražená,momentálně najeto 8 tis,bez problémů,zuby bez viditelného opotřebení...
Přesně zdokumentovaný průběh opotřebení obráběcích nástrojů v jedné CNC firmě - po zmražení o 90% větší pracovní výkon...
vačky,písty,bloky,ojniční šrouby,ojnice,celé motory,kola po opravě atd,atd
..díky menší tepelné roztažnosti a linearitě jsem si mohl dovolit udělat díru na Wiseco písty o 1,5 setiny menší než uvádí výrobce,motor nezakouří a nevezme gram oleje + lepší přestup tepla z pístů a menší namáhání kroužků,takže i těsnost (některé zdroje díky tomu uvádějí zvýšení výkonu o tři až šest procent)...
To cryo zařízení máme ke svému užitku,pokud by někdo něco potřeboval,není problém...
Největší přínos vidím především ve velmi podstatném zvýšení odolnosti proti opotřebení třením,to se týče hlavně litiny,převážné většiny legovaných a uhlíkových ocelí, totální eliminaci vnitřního pnutí (homogenizace materiálu),což se týče všech kovů,linearizaci a snížení koeficientu tepelné roztažnosti,zvýšení tepelné vodivosti a odstranění horkých bodů (warping).O zvýšení pevnosti v tahu,krutu,ohybu atd nebudu spekulovat,nedělali jsme zádný profesionální test (v zahraničí je jich dost a uvádí některé velmi zajímavé hodnoty),test jme učinili pouze na zjištění navýšení tvrdosti,což je u ocelí (které jsme měli k dispozici) od 2 do 5%,dle druhu..
Nejvíc poznatků mám v prvé řadě o brzdových kotoučích,prošlo jich procesem několik desítek a informací je dostatek..
několik příkladů... kolegova oktávka,nové kotouče a desky Starline 1400kč,po 100 km se zkroutily a jezdilo se s nimi jen těžko,po 3000 km z jednoho vypadl plát materiálu cca 10cm2,kotouč jsme přebrousili až na tlouštku pouhých 18 mm(druhý 20),kdy min povolená je 20mm.Prošly zmražením a od té doby mají najeto 50 tis km absolutně bez problémů(viz obrázek) moje kotouče MB Vito,velmi malé na hmotnost auta 2 tuny,původně Bremba po trochu intenzivnějším brždění začaly kopat,vydržely 15 tis km.Toto jsou Starline,největší shit 500 kč kus.Po procesu najeto přes 30 tis km,ještě tak 15 bez problémů najedou.Kolikrát byly modré a kouřilo se z nich nikdo nespočítá...takto bylo reinkarnováno spousta dalších,včetně sportovních,závodních,rally...
Přínos:minimálně dvojnásobné prodloužení zivotnosti ale hlavně úplné odstranění problémů s kroucením a warpingem..
Několikero setrvačníků,především pro keramickou lamelu,jak litinových,chrommoly,duralových se segmenty - jednoznačné snížení opotřebení a odstranění warpingu = plynulejší a přesnější záběr bez cukání,vyšší odolnost proti teplotě... Poloosy do formule,původně je bylo nutno vyměnit po dvou závodech,jinak se ukroutily..teď jsou na celou sezonu
Převodovka audi v GTM2,o polovinu větší kroutící moment,než na jaký byla koncipována - po 1000km ukroucená vstupní hřídel... ta samá přev kompletně zmražená,momentálně najeto 8 tis,bez problémů,zuby bez viditelného opotřebení...
Přesně zdokumentovaný průběh opotřebení obráběcích nástrojů v jedné CNC firmě - po zmražení o 90% větší pracovní výkon...
vačky,písty,bloky,ojniční šrouby,ojnice,celé motory,kola po opravě atd,atd
..díky menší tepelné roztažnosti a linearitě jsem si mohl dovolit udělat díru na Wiseco písty o 1,5 setiny menší než uvádí výrobce,motor nezakouří a nevezme gram oleje + lepší přestup tepla z pístů a menší namáhání kroužků,takže i těsnost (některé zdroje díky tomu uvádějí zvýšení výkonu o tři až šest procent)...
To cryo zařízení máme ke svému užitku,pokud by někdo něco potřeboval,není problém...